Rödl & Partner

Zo zorgt Rödl & Partner voor het welzijn van haar collega's

In dit interview legt Anke Führlein, hoofd Human Resources Development and Trust bij Rödl & Partner, uit waarom ze vertrouwt op de actuele ondersteunende diensten van Evermood als het gaat om geestelijke gezondheid en culturele ontwikkeling.

Gut zu wissen

Voor welke onderwerpen gebruik je Evermood?

We gebruiken Evermood op verschillende manieren: of het nu gaat om stressmanagement, executive counseling, burn-out- of depressiepreventie, conflictbegeleiding of hulp bij privé- of familieproblemen.

Welke contactpunten zijn geïntegreerd in Evermood?

In totaal zijn er 7 vertrouwenspersonen betrokken bij Evermood, waaronder onze interne vertegenwoordigers, collega's op het gebied van personeelsondersteuning en personeelsontwikkeling en onze bedrijfsarts.

Over Rödl & Partner

Rödl & Partner is een internationaal actief audit- en adviesbureau met hoofdzetel in Neurenberg. Met meer dan 5.000 werknemers is het bedrijf vertegenwoordigd op 106 locaties in 48 landen.

„Met het aanbod van Evermood is het ons doel om proactief het welzijn van onze medewerkers te versterken en conflicten te voorkomen.”

— Anke Führlein, hoofd personeelsontwikkeling

Waarom heb je besloten om Evermood te gebruiken?

Bij Rödl & Partner heeft de focus altijd op mensen gelegen. Het is belangrijk voor ons om randvoorwaarden te creëren die gezond werk en eerlijke en respectvolle omgang met elkaar mogelijk maken.

Natuurlijk hebben we allemaal te maken met soms uitdagende situaties in het dagelijks leven, zoals conflicten binnen het team of mentale druk. Vooral de huidige coronapandemie brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Het grootste deel van ons (samenwerkings) werk wordt momenteel digitaal uitgevoerd, de grenzen tussen het professionele en het privéleven vervagen en de vereisten worden steeds complexer.

Op basis van deze uitdaging hebben we een actueel ondersteuningsaanbod gezocht, waarmee we proactief het welzijn van onze collega's kunnen versterken en conflicten kunnen voorkomen.

Hoe ondersteunt Evermood je bij organisatie- en personeelsontwikkeling?

Bij Rödl & Partner is de waarde „Verzorging” een centraal onderdeel van onze bedrijfscultuur — zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers. We willen een cultuur creëren waarin we op een waarderende manier met elkaar communiceren en voor elkaar zorgen. Het is ook interessant dat de verwachtingen van werknemers ten aanzien van de werkcultuur de afgelopen jaren aanzienlijk zijn veranderd. Studies tonen aan dat de meerderheid van de werknemers een open benadering van geestelijke gezondheid op het werk verwacht. Tegenwoordig is het niet langer voldoende om alleen contactpersonen te noemen of een begeleidingstelefoon in te stellen.

Ik ben blij dat we met Evermood een moderne oplossing hebben gevonden die onze managers en teamleden sensibiliseert en in staat stelt om proactief en empathisch om te gaan met uitdagingen zoals psychische stress of conflicten binnen het team.

Wat waren voor jou de doorslaggevende criteria bij het kiezen van een aanbieder?

Bij het kiezen van providers was het belangrijk voor ons om gebruik te maken van ons bestaande aanbod nuttig uit te breiden. De mediatheek van Evermood heeft indruk op ons gemaakt met haar diversiteit en kwaliteit. We vonden het ook fijn dat we onze bestaande interne contacten telefonisch of vertrouwelijk via chat in Evermood kunnen integreren. Het was ook cruciaal om niet nog een naast elkaar bestaande app te installeren, maar om een oplossing te vinden die nuttig kon worden geïntegreerd in onze bestaande infrastructuur.

Wat zou je willen van een verdere samenwerking met Evermood?

Ik vind het geweldig hoe de Evermood mediabibliotheek voortdurend evolueert. Ik vind vooral de nieuwe videoformaten leuk. Het is leuk om deel uit te maken van je ontwikkeling en ik hoop dat deze ontwikkeling zich zal voortzetten.

Ik zou ook graag meer mogelijkheden zien om in de toekomst ervaringen uit te wisselen met andere bedrijven. We zijn net op het punt gekomen dat we ons bedrijfsgezondheidsmanagement verder willen institutionaliseren en ik denk dat u uw netwerkeffecten nog beter kunt gebruiken om uitwisselingsformaten te creëren en over beste praktijken te rapporteren.

Bied jouw medewerkers de kans optimaal te presteren terwijl ze gezond en gelukkig blijven!