Handelsblatt Media Group

Preventie, veiligheid en een open feedbackcultuur bij Handelsblatt

Als een van de toonaangevende mediabedrijven in Duitsland gebruikt Handelsblatt Media Group Evermood om altijd naar haar medewerkers te luisteren, zelfs als het om moeilijke onderwerpen gaat, en om problemen snel en eenvoudig op te lossen.

Gut zu wissen

Hoeveel werknemers heeft Handelsblatt Media Group?

Momenteel maken ongeveer 900 collega's deel uit van ons team bij Handelsblatt Media Group.

Voor welke onderwerpen gebruik je Evermood?

Sinds 2019 gebruiken we Evermood voornamelijk als preventiemiddel voor de kwestie van „seksuele intimidatie”, maar ook pesten of andere interpersoonlijke conflicten. We willen er gewoon voor zorgen dat dergelijke gevallen bij ons helemaal geen kans hebben en dat het voor getroffen collega's gemakkelijk is om snel en gemakkelijk hulp te krijgen wanneer dat nodig is.

Welke vertrouwenspersonen zijn betrokken bij Evermood?

We hebben alleen externe vertegenwoordigers van Evermood in de tool opgenomen, maar we hebben natuurlijk ook interne contactpersonen die indien nodig kunnen worden gecontacteerd. Soms is het voor collega's echter voorlopig makkelijker om anoniem met een externe consultant te spreken. In het komende jaar zullen we onze samenwerking met Evermood uitbreiden en ons ook de mogelijkheid geven om met ons te praten over de bedrijfscultuur. Uiteraard worden hiervoor dan interne contacten betrokken.

Over Handelsblatt Media Group

De HANDELSBLATT MEDIA GROUP GMBH & CO. KG, een bedrijf van Dieter von Holtzbrinck Medien, is het toonaangevende mediabedrijf voor economische en financiële informatie in Duitsland en Europa. Met grote merken zoals Handelsblatt en WirtschaftsWoche, talrijke gespecialiseerde publicaties, een breed scala aan multimedia-aanbiedingen en een wereldwijd redactioneel netwerk zorgen wij voor oriëntatie, opinievorming en dialoog. Bijna 900 medewerkers dragen elke dag bij aan een krachtige implementatie van de verspreiding van economische expertise.

„Voor ons houdt een verbeterde cultuur ook in dat we open omgaan met moeilijke kwesties en dat collega's de mogelijkheid krijgen om grieven te behandelen. Evermood is voor ons een hele goede partner als eerste aanspreekpunt.”

— Astrid Caetano, directeur Cultuur en Ontwikkeling

Wat is je doel als directeur Cultuur & Ontwikkeling? Wat is de cultuur bij Handelsblatt Media Group?

Dankzij onze journalistieke kern zijn we een bedrijf met veel slimme geesten die elke dag uitstekend werk leveren. We hebben echter vastgesteld dat onze algemene samenwerking moet worden verbeterd en willen onze cultuur verder ontwikkelen. Ons team heeft de drive om het voor onze collega's binnen HMG gemakkelijker te maken om samen te werken, bijvoorbeeld door een verbeterde feedbackcultuur, meer transparantie, maar ook een sterkere conflictcompetentie. Als dit het werken binnen de teams automatisch nog leuker maakt, des te beter.

Waarom heb je besloten om Evermood te introduceren?

Voor ons houdt een verbeterde cultuur ook in dat we open omgaan met moeilijke kwesties en dat collega's de kans krijgen om grieven te behandelen. Anoniem is dit vaak makkelijker als eerste stap. Als werkgever willen we absolute veiligheid garanderen voor onze werknemers, en dat omvat het voorkomen van zaken als seksuele intimidatie of pesten in de eerste plaats.

Evermood helpt ons enorm om op een eenvoudige manier een aanspreekpunt te zijn voor onze collega's.

Heeft een cultuur van vertrouwen zelfs een anoniem meldingskanaal nodig?

Dat is een vraag die we onszelf in het begin hebben gesteld. Natuurlijk willen we een cultuur creëren waarin medewerkers persoonlijk contact met ons kunnen opnemen, en in de meeste gevallen gebeurt dit al heel goed. Maar we weten ook dat er bijzonder gevoelige onderwerpen zijn waarbij anoniem advies als eerste stap het beste kan helpen om sprakeloosheid te voorkomen. Het is echter altijd ons doel om idealiter zelf betrokken te raken en mogelijke problemen op te lossen.

Ben je tevreden met wat Evermood tot nu toe heeft bereikt?

We zijn zeer tevreden over de introductie van Evermood en het hoge niveau van adviesdiensten van de experts, of het nu gaat om een laagdrempelig eerste consult of ondersteuning in geval van een complex conflict.

Volgend jaar willen we ook graag gebruik maken van de mogelijkheid voor medewerkers om via Evermood met ons te praten over cultuur. Hiervoor zullen we interne winkelmedewerkers inschakelen, zodat we nog sneller kunnen reageren op suggesties voor verbetering.

Wat is je conclusie over de samenwerking tot nu toe?

Evermood biedt ons op een eenvoudige manier een ideale ombudsman — de introductie werd zowel door onze collega's als door onze ondernemingsraden zeer goed ontvangen. We voelen ons zeer goed geadviseerd door Evermood en hebben de zekerheid dat we in moeilijke gevallen een zeer competente partner aan onze zijde hebben. We kijken uit naar verdere samenwerking.

Bied jouw medewerkers de kans optimaal te presteren terwijl ze gezond en gelukkig blijven!